Weerwolven Uitbreidingen Overzicht voor nog meer Plezier
7 juni 2022Korte, Kleine Spelletjes Top 20
24 juni 2022Duizenden, soms ook wel bekend als het Schoppenvrouw Kaartspel, Zwarte Vrouwen Kaartspel of Zwarte Wijven Kaartspel, is altijd leuk om te doen. Maar hoe speel je het precies? Wij zetten alle Duizenden regels duidelijk op een rij.
Over het Duizenden Kaartspel
Duizenden, ook wel bekend als Schoppen Vrouwen, is een van de populairste en leukste kaartspellen die je kunt doen met niks meer dan 2 normale decks met kaarten. Dit kaartspel lijkt op Rummikub, alleen gebruik je dus speelkaarten in plaats van steentjes. Natuurlijk zijn er ook een aantal kleine verschillen te vinden.
Hieronder leggen we je alle Duizenden regels uit.
Tip: kijk ook eens naar meer leuke kaartspellen met speelkaarten.
Spelregels Duizenden Kaartspel (Schoppenvrouwen / Zwarte Wijven)
Hoe werkt Schoppenvrouwen of Duizenden precies? Zoals je aan de naam misschien al kunt raden, is het tijdens dit spel de bedoeling om als eerste speler 1.000 punten te scoren. Je doet dit door kaarten in sets te spelen, waarbij elke kaart een specifieke waarde heeft. Om de 1.000 punten te halen, zul je meerdere potjes achter elkaar moeten spelen.
Voorbereiding
Om het spel voor te bereiden, heb je alleen 2 kaartendecks nodig en pen en papier (om de punten bij te houden). Je kunt het spel spelen vanaf 2 personen. Technisch gezien zit er geen limiet aan het aantal mensen waarmee je kunt spelen, al heb je bij veel mensen natuurlijk wel meer ruimte en meerdere kaartendecks nodig.
Tijdens Duizenden doen alle kaarten in het pakje mee, dus ook de jokers. Schud alle kaarten goed door elkaar en kies een deler. Deze persoon geeft elke speler 13 kaarten. Natuurlijk laat je je kaarten niet aan je tegenstanders zien.
Zorg ervoor dat alle kaarten die overblijven in een stapeltje op tafel gelegd worden. De bovenste kaart wordt vervolgens van de stapel gepakt en omgedraaid. Deze omgedraaide kaarten worden ook wel de stok genoemd.
Het Duizenden spel bestaat uit meerdere rondes. Hieronder vertellen we je hoe zo’n ronde er precies uitziet.
Duizenden Regels - De Speelrondes
Aan het begin van het spel bekijkt iedere speler zijn of haar kaarten. De speler links van de deler mag het spel openen; vanaf hier wordt er met de klok mee gespeeld. Zorg er wel voor dat er elke ronde een andere deler is en iemand anders begint.
Voordat het spel echt begint, mag de eerste speler ervoor kiezen de omgedraaide kaart (de stok) te pakken. Doe dit als je deze kaart goed kunt gebruiken. In dit geval ruil je deze kaart voor een andere kaart in je handen, dus je begint nooit met meer dan 13 kaarten.
Pak jij de open kaart en leg je een andere kaart terug? Dan mag de speler na jou hetzelfde doen. Ga zo door totdat er een speler is die de kaart niet wil ruilen. Nu kan het potje Duizenden echt beginnen!
De bedoeling van het kaartspel Duizenden is om sets te maken van kaarten met dezelfde waarde of kaarten die op- of aflopen. Net zoals je zou doen volgens de Rummikub regels, dus.
Een set kaarten moet echter wel aan een aantal voorwaarden voldoen om op tafel gelegd te mogen worden:
- De set bestaat uit minimaal 3 kaarten
- De kaarten zijn van dezelfde kleur (harten, schoppen, klaver of ruiten) en lopen op of af
- De kaarten hebben dezelfde waarde, maar een verschillende kleur (bijvoorbeeld een schoppen, klaver en harten Boer)
Daarnaast geldt er nog een speciale regel om voor het eerst op tafel te mogen: je moet 1 of meerdere setjes op tafel leggen die samen minimaal 30 punten waard zijn. Iets verder naar onderen leggen we de puntentelling uit. Heb je nog niet genoeg punten? Dan mag je nog geen kaarten op tafel leggen.
Een ronde eindigt zodra 1 speler al zijn of haar kaarten kwijt is.
Sets Maken of Kaarten Aansluiten
Nadat je je eerste set(s) op tafel hebt liggen van minimaal 30 punten, zijn er twee manier om je kaarten op tafel te krijgen.
De eerste manier is om simpelweg nieuwe setjes van 3 of meer kaarten op tafel te leggen die voldoen aan bovenstaande spelregels. De tweede manier is om 1 of meerdere kaarten aan te sluiten aan je eigen sets die al op tafel liggen.
Voorbeeld kaarten aansluiten: je hebt momenteel een setje van een harten 9, 10, Boer en Vrouw of tafel liggen. In je hand heb je een harten Koning. Deze mag je dus naast de Vrouw leggen. Als je een harten 8 zou hebben, zou je deze aan de andere kant van het setje kunnen aansluiten.
Kaarten Weggooien
Aan het einde van je beurt ben je verplicht een kaart weg te gooien. Heb je tijdens je beurt gedaan wat je wil/kan (dat kan dus ook niks zijn)? Dan moet je 1 kaart weggooien. Je legt deze kaart op de stok. Zorg er ten allen tijden voor dat alleen de bovenste kaart van de stok zichtbaar is en je dus niet kunt zien welke kaarten eronder liggen.
Nieuwe Kaart of de Stok Pakken
Aan het begin van jouw beurt heb je 2 keuzes:
- Pak een kaart van het deck
- Pak de stok
Wanneer je gewoon een kaart van het deck pakt, krijg je dus een willekeurige kaart. Pak je de stok? Dat mag niet zomaar, want er zijn een aantal regels aan verbonden:
- Je moet meteen alle kaarten van de stok pakken.
- Je moet de bovenste kaart van de stok per direct kunnen gebruiken door een set te maken. Deze set moet je kunnen maken met alleen de bovenste kaart van de stok en de kaarten in je hand. Je mag dus geen andere kaarten uit de stok gebruiken voor deze set.
Let er dus op dat je de bovenste stokkaart niet simpelweg mag gebruiken deze aan te sluiten bij een setje kaarten dat al op tafel ligt.
Wanneer je de stok pakt, pak je soms slechts 1 kaart en soms kunnen het er heel veel tegelijk zijn. Veel kaarten tegelijk pakken lijkt misschien nadelig, maar het kan ook voordelig zijn. Met meer kaarten kun je waarschijnlijk meer setjes maken of aansluiters vinden, waardoor je mogelijk meer punten scoort.
Kaarten van de stok die je tijdens je beurt niet kunt spelen, hou je in de hand en neem je mee verder het spel in.
Speeltip: Kijk of het een goed idee is om de stok te pakken. Liggen er veel kaarten en is een tegenstander bijna uit? Denk dan goed na of je de meeste van de kaarten kwijt kunt raken voordat iemand uitgaat, anders krijg je veel minpunten.
Speciale Kaarten volgens de Duizenden Spelregels
Tijdens een potje Duizenden zijn er een aantal kaarten die net iets anders werken dan de rest. Het gaat hierbij om:
- De Aas
- De Schoppen Vrouw
- De Joker
De Aas
De Aas is in dit spel zowel als laagste als hoogste kaart in te zetten. Wil je een set maken of deze kaart aansluiten bij een bestaande set? Dan kan dit voor de 2, of na de Heer.
Let er wel op dat het nooit mogelijk is om de Aas te gebruiken om de Heer met de 2 te verbinden. Een setje die Heer - Aas - 2 gaat kan dus niet.
De Schoppen Vrouw
De Schoppen Vrouw is waar alles om draait tijdens het Duizenden kaartspel. Deze kaart is namelijk maar liefst 100 punten waard! Juich echter niet te vroeg, want als je aan het einde van een beurt de Schoppen Vrouw nog in je handen hebt, levert ze 200 minpunten op. Daarnaast zitten er een aantal bijzondere regels aan deze Schoppen Vrouw verbonden.
Je mag de Schoppen Vrouw niet zomaar weggooien tijdens het spel. Doe dus je best om een setje te krijgen waarin je deze kunt spelen! Er geldt wel een uitzondering: pak je de Schoppen Vrouw tijdens je laatste beurt als kaart? Dan mag je deze wel weggooien. Zonder deze regel zou je namelijk vast kunnen lopen (het is mogelijk dat er geen sets met de Schoppen Vrouw meer te maken zijn). Anders zou je moeten wachten tot iemand anders uitgaat en zou je zelf niet uit kunnen.
De Joker
De Joker mag tijdens het spel gebruikt worden om een andere kaart te vervangen in een set. Heb je dus bijvoorbeeld een klaver en harten 8 en wil je een setje van 3 maken? Dan zou je de set kunnen afmaken met een Joker.
Let er op dat je tijdens je eerste beurt geen Joker mag gebruiken om op tafel te kunnen. Daarnaast moet een setje met een Joker ook voornamelijk uit normale kaarten bestaan. Een setje van 1 normale kaart en 2 Jokers is niet toegestaan.
Wanneer een Joker op tafel ligt, mag deze ook door een andere speler gepakt worden. Hiervoor moeten ze wel een passende kaart spelen. In bovenstaand voorbeeld met 3 achten moet er dus een 8 aangesloten worden die er nog niet ligt (dus in dit geval een ruiten of schoppen 8).
Voor het pakken van de Joker kunt je kiezen uit 2 opties:
- Je mag deze altijd pakken als je hem met een passende kaart kunt ruilen
- De kaart die je speelt om te ruilen moet echt exact de juiste zijn. Het ligt eraan waar de Joker precies in het setje ligt, wat de passende kaart precies is. Heb je bijvoorbeeld een setje met Joker - harten - schoppen? Dan moet je per se wisselen met een ruiten kaart. De twee rode kaarten (ruiten / harten) sluiten op elkaar aan en de 2 zwarte natuurlijk (schoppen - klaver). Een brug tussen een rode en zwarte kaart gaat altijd ruiten - klaver of harten - schoppen.
Duizenden Puntentelling en Einde
Zodra 1 speler alle kaarten kwijt is, eindigt een ronde en is het tijd om de punten bij elkaar op te tellen. Let op dat je altijd moet eindigen met het weggooien van een kaart. Je mag dus niet eindigen met een nieuwe set op tafel leggen of kaarten aansluiten zonder dat je een kaart weggooit.
Elke kaart heeft een speciale puntenwaarde bij Duizenden:
- Cijferkaarten 2 t/m 9: 5 punten
- 10: 10 punten
- Boer: 10 punten
- Vrouw: 10 punten (behalve Schoppen Vrouw)
- Heer: 10 punten
- Aas: 20 punten
- Joker: 25 punten
- Schoppen Vrouw: 100 punten (200 minpunten als je de kaart nog in de hand hebt)
De Schoppen Vrouw is dus de kaart die veruit het meeste waard is tijdens dit spel (vandaar dat het dus ook wel eens Schoppenvrouwen of Zwarte Wijven genoemd wordt).
Iedere speler telt al zijn eigen kaarten op tafel volgens de bovenstaande puntentelling. Let op dat je ook minpunten krijgt voor elke kaart die je nog in je handen hebt, ook volgens bovenstaande puntentelling. Je kunt tijdens een ronde dus ook op een negatief aantal punten uitkomen.
Speel het spel zoveel rondes als nodig is om die 1.000 punten te halen. De eerste speler die deze mijlpaal bereikt, wint. Kom je tijdens de laatste ronde uit op 2 of meer spelers met 1.000 of meer punten? Dan wint simpelweg de speler met de hoogste score.
Overige Duizenden Spelregels
Naast alle bovenstaande regeltjes, gelden de overige Duizenden spelregels ook nog tijdens het spel:
- Je mag tijdens de eerste ronde niet meteen uit gaan.
- Je mag niet schuiven met setjes (door ze bijvoorbeeld aan elkaar te leggen).
- Wanneer je een setje gespeeld hebt, kun je dit niet meer terugdraaien.
- Dubbele kaarten van dezelfde soort (bijvoorbeeld 2 schoppen Heren) mogelijk gebruikt worden in setjes met alleen dezelfde soort kaart. De kaarten zitten er dubbel in omdat je met 2 kaartendecks speelt.
Alternatieve Duizenden Regels
De Duizenden spelregels zoals we die hierboven hebben uitgelegd, zijn de basisregels. Dit kaartspel kent echter ook een aantal varianten, die we hieronder zullen uitleggen:
- Kinderversie
- Alternatieve Puntentelling
- Spelen in Teams
- Geen Jokers Wisselen
- Schoppen Vrouw Weggooien
- Laatste Kaart
- Op Tafel met Meer Punten
Kinderversie van Duizenden
Er bestaat een kinderversie van dit kaartspel die het net wat makkelijker maakt. Als je deze regels volgt, hoef je je laatste beurt niet per se te eindigen met het weggooien van een kaart. Je kunt ook simpelweg uit gaan met een nieuwe set of een aansluiten.
Natuurlijk mag je alsnog uit gaan door een kaart weg te gooien volgens de kinderregels.
Alternatieve Puntentelling
Er zijn een paar manieren om dit spel te spelen met een iets andere puntentelling dan je gewend bent:
- De Schoppen Vrouw is slechts 100 minpunten waard in plaats van 200
- Alle kaarten van 2 t/m 9 zijn geen 5 punten waard, maar hebben simpel de waarde van het cijfer (een 7 is dan dus 7 punten waard)
Spelen in Teams
Ook leuk is om dit spel in teams te spelen! In dat geval maak je teams van 2 of meer personen. Zorg er wel voor dat elk team een gelijk aantal spelers heeft. De (min)punten worden per team geteld.
In teams mag je ook kaarten aansluiten bij sets van je teamgenoot/teamgenoten. Je mag elkaars kaarten in de hand echter niet bekijken, tenzij je anders afspreekt.
Je kunt afspreken om een ronde te eindigen zodra 1 speler alle kaarten kwijt is, of ervoor kiezen dat het volledige team de kaarten kwijt moet zijn.
Geen Jokers Wisselen
Deze alternatieve regel doet precies wat het belooft: je mag geen Jokers die op tafel liggen, wisselen met andere kaarten. Zodra een Joker gespeeld is, blijft deze dus liggen.
Schoppen Vrouw Weggooien
Je kunt er ook voor kiezen dat je tijdens het spel de Schoppen Vrouw wel mag weggooien, maar dit mag nog steeds pas in de laatste beurt. Het verschil met de basisregels is dus dat je de kaart normaal pas in de laatste beurt mag weggooien als je de Schoppen Vrouw in die beurt pakte. In dit geval mag het ook als de Vrouw al langer had.
Laatste Kaart
Laatste kaart is een regel die je ook vaak in de Pesten Regels of UNO Spelregels terugvindt. Zodra je nog 1 kaart over hebt, moet je “Laatste kaart!” roepen. Doe je dit niet en word je gesnapt? Dan moet je of een extra kaart pakken, of krijg je minpunten (spreek dit van tevoren af).
Op Tafel met Meer Punten
Als je deze regel toepast, mag je pas voor het eerst op tafel bij een ander aantal punten. Gebruikelijk is om 35 of 40 te kiezen. Maak het puntenaantal niet te hoog, anders kan niemand ooit op tafel.
Wil je de eerste beurt makkelijker maken? Dan kun je natuurlijk een een puntenaantal afspreken dat juist nog lager dan 30 is.
Veelgestelde Vragen en Onduidelijkheden over het Duizenden Kaartspel
Hieronder zetten we nog een aantal veelgestelde vragen, onduidelijkheden en feitjes over het Duizenden kaartspel op een rijtje.
Hoeveel kaarten bij Schoppenvrouwen doen er mee?
Bij Duizenden of Schoppenvrouwen speel je met 2 kaartendecks, dus in totaal 104 kaarten.
Hoeveel kaarten krijg je met Duizenden?
Tijdens Duizenden krijg je per persoon 13 kaarten.
Hoeveel uitleggen bij Duizenden?
Je moet sets maken van minimaal 3 kaarten. De eerste keer dat je uitlegt, moet je set minimaal 30 punten waard zijn. Daarna mag je elke set vanaf 3 kaarten uitleggen, of kaarten aansluiten.
Mag ik de Schoppen Vrouw weggooien?
Nee, dat mag niet. Er geldt een uitzondering: je mag de Schoppen Vrouw weggooien als je deze kaart tijdens je laatste beurt pakt.
Nog Meer Kaartspellen
Ben je op zoek naar nog meer kaartspelletjes? Kijk dan eens in ons overzicht met leuke kaartspellen, waarin we van alles hebben staan: Weerwolven van Wakkerdam, Schotten Totten, De Grote Dalmuti, Sushi Go en nog veel meer.
Zoek je meer kaartspellen die je met alleen een normaal kaartendeck kunt spelen? Ook dan ben je aan het juiste adres. Wat dacht je bijvoorbeeld van Toepen of Zweeds Pesten?
Kende jij alle Duizenden Kaartspel Regels al?