Vragen voor je Crush, 250 Vragen om Elkaar te Leren Kennen
11 juli 2023Behendigheidsspellen Top 10
14 juli 2023Klaverjassen is een spannend kaartspel - en 1 van de populairste kaartspellen van Nederland. Maar hoe werkt Klaverjassen precies? Ontdek het in deze blog.
Over het Klaverjassen Kaartspel
Het spel heeft misschien een wat oubollig imago, maar Klaverjassen is een spannend kaartspel voor zowel jong en oud. Het is niet voor niets een van de populairste kaartspellen die er zijn.
Dit kaartspel wordt niet alleen voor het plezier gespeeld, maar ook in officiële wedstrijden. Veel mensen kennen echter de exacte regels niet. Er zijn redelijk wat spelregels om rekening mee te houden. Wij zetten ze allemaal voor je op een rij.
Tip: kijk ook eens naar Rikken, een spel dat wel wat wegheeft van Klaverjassen.
Algemene Informatie
Voordat je begint met het spel, is het handig om te weten wat je allemaal nodig hebt. Een spelletje Klaverjassen wordt gespeeld met 4 personen. Je speelt in teamverband, dus 2 teams van 2.
Voor dit spel gebruik je normale speelkaarten, maar niet alle kaarten in het deck. Alleen de zogenaamde piketkaarten doen mee. Dit zijn de kaarten 7 en hoger (inclusief de Azen, maar zonder de Jokers). In totaal zijn het 32 speelkaarten.
Het spel wordt gespeeld in 16 verschillende rondes. Elke speler kan dan 4 keer delen. Dit wordt ook wel een “boompje” genoemd. De bedoeling van het spel is om aan het einde zoveel mogelijk punten te verzamelen.
Spelregels Klaverjassen Uitgelegd
Oké, tijd voor het echte werk. Hieronder leggen we alle Klaverjassen spelregels haarfijn uit. We beginnen natuurlijk bij de voorbereiding.
Voorbereiding van het Spel
Sorteer eerst alle piketkaarten uit het kaartendeck en schud ze daarna goed door elkaar. Iedere speler ontvangt 8 kaarten. De rest van de kaarten vormen een gesloten stapel. Leg deze midden op tafel.
Jullie zijn al klaar om te beginnen!
Het Spelverloop Uitgelegd
Aan het begin van elke ronde wordt een zogenaamde troefkleur bepaald. Voor de eerste ronde geldt dat dit altijd Klaver is. Vanaf ronde 2 wordt de troefkleur bepaald door de bovenste kaart van de stapel met kaarten die niet gebruikt worden om te draaien.
Zodra de troefkleur bepaald is, moet iedere speler bepalen of ze willen spelen of passen. Hierbij is de speler links van de deler als eerste aan de beurt en wordt er met de klok mee gespeeld.
Beslist een speler om te spelen? Dan hoeft de speler daarna niet meer aan te geven of ze willen passen of spelen. Degene die heeft besloten te spelen vormt namelijk samen met zijn teamgenoot het spelende team. Jullie doel is om tijdens deze ronde meer dan de helft van het beschikbare aantal punten te scoren. Dit betekent dus meer dan 81 van de 162 punten.
Maak jij tijdens de ronde niet deel uit van het spelende team? Dan probeer je natuurlijk te voorkomen dat het spelende team genoeg punten kan scoren.
Iedereen Past
Af en toe kan het voorkomen dat alle 4 de spelers passen. Gebeurt dit? Dan heb je eigenlijk 2 verschillende mogelijkheden. Er gaat namelijk sowieso gespeeld worden.
- De speler links van de deler moet beginnen en speelt met de kleur van een nieuwe kaart die omgedraaid wordt
- De speler links van de deler moet beginnen maar mag zelf de kleur bepalen
Welke van de 2 opties je kiest, kun je het beste voor het spel afspreken.
Speelbeurten
Tijdens een ronde begint de speler links van de deler met spelen door een kaart te spelen. Dit heet ook wel uitkomen. Deze eerste speler mag zelf bepalen welke kleur er gespeeld wordt. Je mag de troefkleur volgen, maar dit hoeft dus niet.
Om en om leggen spelers een kaart op, waarbij de overige spelers ook de kleur moeten volgen waar de slag om gespeeld wordt. Indien mogelijk, ten minste. In officiële termen wordt dit kleur bekennen genoemd.
Troefplicht
Kun je de kleur niet volgen? Dan speel je een kaart van de troefkleur (indien mogelijk). Vanaf nu geldt er voor deze slag een troefplicht:
- Wordt er een troef gevraagd? Dan moet je een troefkaart spelen die hoger is, tenzij je dit niet kunt.
- Als je geen kleur meer kunt bekennen, moet je een troefkaart spelen.
- Je mag alleen ondertroeven (een troefkaart met een lagere waarde spelen) als je alleen maar lagere troefkaarten hebt
Kun je geen kleur bekennen en heb je ook geen kaarten in de troefkleur meer? Dan gooi je een willekeurige andere kaart op. Let wel op dat je hier nooit een slag mee kunt winnen. Net als bij Toepen bijvoorbeeld.
Klaverjassen Punten
Natuurlijk is het belangrijk om te weten wanneer je een slag hebt gewonnen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen troefkaarten (kaarten van de kleur die voor de slag is bepaald) en niet-troefkaarten. Eigenlijk geldt dat een troefkaart altijd hoger is dan een niet-troefkaart.
Heb je volgens onderstaande puntentelling de hoogste kaart opgegooid? Dan pak jij alle 4 de kaarten van de slag en bewaar je deze (gesloten) bij je. Bewaar elke gewonnen slag apart van elkaar. Op dit moment hoef je de punten nog niet verder te bepalen.
Pas zodra een complete ronde voorbij is (wanneer alle kaarten op zijn, dus na 8 slagen), worden de punten opgeteld. Er zijn in totaal 162 punten te behalen voor alle kaarten in het spel.
Let op: win je de laatste slag? Dan krijg je hier 10 extra punten voor.
Het spelende team moet minimaal 82 punten scoren (de helft + 1) om de ronde te winnen. Lukt dit niet? Dan gaat dit team nat. Dit houdt in dat het andere team alle punten krijgt.
Klaverjassen Puntentelling Troefkaarten
- Boer (jas): 20 punten
- 9 (nel): 14 punten
- Aas: 11 punten
- 10: 10 punten
- Heer: 4 punten
- Vrouw: 3 punten
- 8: 0 punten
- 7: 0 punten
Puntentelling Klaverjassen Niet-Troefkaarten
- Aas: 11 punten
- 10: 10 punten
- Heer: 4 punten
- Vrouw: 3 punten
- Boer: 2 punten
- 9: 0 punten
- 8: 0 punten
- 7: 0 punten
Extra Punten Scoren
Het is ook mogelijk om extra (min)punten te scoren. Hieronder een handig overzicht:
- 10 punten voor het winnen van de laatste slag
- 100 extra punten wanneer een team alle 8 slagen van een ronde wint (ook wel “mars” genoemd)
- 100 strafpunten als je je troefplicht negeert
- Extra punten voor roem (zie uitleg hieronder)
Roem
Roem is een speciale situatie die zich soms tijdens een potje Klaverjassen kan voordoen. Maar wat is het precies? En hoe werkt Roem bij Klaverjassen?
Eigenlijk betekent Roem gewoon een serie van opeenvolgende kaarten met dezelfde kleur. Denk bijvoorbeeld aan een 8-9-10-Boer van dezelfde kleur. Afhankelijk van de kaarten die elkaar opvolgen, kunnen er extra punten gescoord worden:
- 3 opeenvolgende kaarten geven 20 bonuspunten
- 4 opeenvolgende kaarten geven 30 bonuspunten
- 4 kaarten van dezelfde waarde geven 100 bonuspunten
- Een Vrouw en Heer van de troefkleur tegelijk op tafel levert 20 bonuspunten op (ook wel “stuk” genoemd)
Let op dat in alle situaties de kleur van de kaarten hetzelfde moet zijn, behalve bij de 4 kaarten van dezelfde waarde.
Zit er Roem in een slag? Dan is het aan het team die de slag wint om dit te melden.
De punten die door Roem verdiend worden, worden ook meegenomen om te bepalen of een team wel of niet nat is gegaan.
Einde van het Spel
Het hele spel eindigt na de 16 rondes. Het team dat op dat moment de meeste punten heeft, wint!
Regels Klaverjassen: Amsterdams vs. Rotterdams
Eigenlijk zijn er best veel varianten van dit spel te vinden. Er zijn echter 2 hoofdvarianten die vaak gespeeld worden: Amsterdams Klaverjassen en Rotterdams Klaverjassen. Maar wat is nou precies het verschil tussen Amsterdams en Rotterdams Klaverjassen?
Onder de Amsterdamse regels verandert het troeven een beetje. Heeft jouw partner/teamgenoot tijdens een slag de hoogste kaart gespeeld? Dan ben je niet verplicht om te overtroeven, zelfs als je hier wel een geschikte kaart voor hebt.
Gebruik je de Rotterdamse spelregels? Dan ben je verplicht om (indien mogelijk) een troefkaart te spelen wanneer je de kleur niet kunt bekennen. Overtroeven is hier wel verplicht wanneer je teamgenoot de hoogste kaart heeft gespeeld.
Het verschil tussen de 2 is dus niet heel groot, Het is maar net wat jullie zelf leuker vinden (tip: kies de Amsterdamse variant als je houdt van een beetje extra teamwork). Spreek voor het spel wel goed af welke regels jullie gaan volgen!
Veelgestelde Vragen en Onduidelijkheden
Zo, dat waren heel wat regeltjes. Om er zeker van te zijn dat alles duidelijk is, nemen we je hieronder nog mee langs een aantal veelgestelde vragen en onduidelijkheden over dit populaire Hollandse kaartspel.
Wie begint bij Klaverjassen?
De speler die links van de deler zit, begint altijd. Er wordt met de klok mee gespeeld.
Hoe werkt Roem bij Klaverjassen?
Roem ontstaat in een situatie waarbij 3 of 4 kaarten van dezelfde kleur elkaar opvolgen, er een Heer en Vrouw van dezelfde kleur liggen of er 4 kaarten van dezelfde waarde liggen.
Het winnende team dient dit te melden. Jullie krijgen bonuspunten voor zo’n Roem. De hoogte is afhankelijk van de exacte situatie.
Hoe heet de Boer bij Klaverjassen?
De Boer heet gewoon een Boer als het een niet-troefkaart is. Is het een troefkaart? Dan wordt de Boer ook wel eens Jas genoemd.
Wat is kleur bekennen bij Klaverjassen?
Kleur bekennen tijdens een kaartspel betekent dat je de kleur van de slag moet volgen. Deze kleur wordt bepaald door de eerste speler van de slag. Lukt dit niet? Dan moet je, indien mogelijk, troeven.
Wat betekent Nat bij Klaverjassen?
Nat gaan houdt in dan het spelende team tijdens een ronde niet meer dan de helft van de punten heeft verdient, waardoor de punten naar de tegenpartij gaan.
Wat is Verzaken bij Klaverjassen?
Verzaken houdt in dat je een verkeerde kleur of troef speelt.
Hoeveel punten is een Mars?
Een Mars betekent dat een team alle 8 slagen van een ronde wint. Hiervoor ontvang je 100 bonuspunten. Het totaal van deze ronde is dus de normale punten van een slag plus deze bonus van 100. Dat is 162 + 100 = 262.
Hoe lang duurt een boompje Klaverjassen?
Een boompje bestaat uit 16 rondes (elke ronde heeft 8 slagen), waarbij iedere speler 4 keer deelt. Hoe lang dit exact duurt is echt afhankelijk van het spel.
Ontdek Soortgelijke Spelletjes
Naast Klaverjassen kun je natuurlijk nog veel meer leuks met 1 of 2 speelkaarten decks. Verdiep je ook eens in de regels van onderstaande kaartspellen:
- Canasta, waarbij spelers strijden om 5.000 punten te scoren
- Zweeds Pesten, een niet al te lastig kaartspel dat vooral onder backpackers enorm populair is
- Eenendertigen, een spannend spel dat je ook perfect even tussendoor kunt doen
Toch niet helemaal je ding? Kijk dan eens naar andere Oud Hollandse spelletjes of een klassieker zoals Backgammon of Dammen. Of kijk eens rustig rond tussen de andere spellen op onze site!