
Qwixx Uitbreidingen en Qwixx Varianten Overzicht
5 februari 2022
Ganzenbord Regels Uitleg: Zo Speel je dit Hollandse Spel
18 februari 2022Risk is een razend populair bordspel dat wij maar al te graag uit de kast trekken. Maar hoe werkt Risk precies? Wij leggen je de Risk Spelregels uit.
Over Risk
Risk is een van de bekendere strategische bordspellen waarbij je doel is om de hele wereld te veroveren. Dit spel is te spelen vanaf 2 personen en met maximaal 5 mensen.
Het leukste aan Risk is dat het spel grotendeels bepaald wordt door jouw eigen keuzes en strategie. Zoals bij vrijwel elk bordspel zit er natuurlijk ook een gelukselement aan vast (je weet nooit wat je dobbelt), maar met een slimme strategie kun je dit spel vaak winnen. Wat je strategie ook is, je moet je natuurlijk nog wel altijd aan de regels houden. Daarom leggen wij de spelregels van dit klassieke bordspel haarfijn uit.
Risk Uitleg - De Voorbereiding
Voordat we precies vertellen wat de regels zijn, is het handig om overzichtelijk te hebben wat er allemaal bij Risk meegeleverd wordt en wat je allemaal nodig hebt om het spel voor te bereiden. Het originele spel wordt geleverd met:
- Het spelbord
- 5 legers met 40 infanterie, 12 cavalerie en 8 artillerie
- 56 Risk kaarten
- 5 dobbelstenen (3 rode en 2 blauwe)
- Kartonnen kistjes om de legers in op te bergen per kleur
Risk Legers Uitleg
Elk leger bestaat uit 3 onderdelen: infanterie, cavalerie en artillerie. Dit houden ze in:
- Infanterie: waarde van 1 “leger”
- Cavalerie: waarde van 5 “legers”, dus 5 infanterie
- Artillerie: waarde van 10 “legers”, dus 10 infanterie of 2 cavalerie
Zo Zet je het Spel Klaar
Iedere speler kiest een van de kleuren waarmee hij of zij wil spelen. De kleuren waaruit je kunt kiezen zijn zwart, rood, groen, blauw en geel. Zodra iedereen een kleur gekozen heeft en zijn legerkistje gepakt heeft, is het tijd om te bepalen hoeveel infanterie er per persoon op het bord gezet worden. Dit is afhankelijk van het aantal spelers:
- 2 spelers: 40 infanterie (en 40 voor een “neutrale speler”, zie uitleg voor 2 personen verderop)
- 3 spelers: 35 infanterie per persoon
- 4 spelers: 30 infanterie per persoon
- 5 spelers: 25 infanterie per persoon
Vervolgens gooit iedereen met de dobbelsteen. Degene die het hoogst dobbelt, mag beginnen met het plaatsen van legers. Dit mag op elk willekeurig gebied op het bord: vervolgens ga je met de klok mee en zet je om en om een leger op het bord. Ga zo door totdat alle gebieden bezet zijn. Overgebleven legers mogen vervolgens bij bestaande gebieden opgezet worden: de verdeling mag je zelf bepalen.
Let op: je mag ook alvast artillerie of cavalerie op het speelbord plaatsen, maar deze tellen natuurlijk wel als 5 of 10 infanterie.
Vervolgens worden de kaarten goed geschud en naast het bord neergelegd. Degene die het hoogst dobbelde, mag het spel openen.
Tip: Ben je een echte Risk fanaat? Bekijk dan eens de speciale jubileums editie!
Spelregels Risk
Risk Speelbeurten
Wanneer je aan de beurt bent, probeer je de gebieden van je tegenstanders te veroveren en door hun legers te verslaan. Daarnaast mag je ook tijdens elk moment van het spel, ongeacht of het je beurt is of niet, cavalerie of artillerie plaatsen door deze in te wisselen voor het juiste aantal infanterie.
Je speelbeurt bestaat uit 3 onderdelen:
- Nieuwe legers plaatsen
- Aanvallen indien je dat wil (met de dobbelstenen)
- Je posities versterken
We leggen alle drie deze onderdelen uit. Het spel eindigt zodra een speler alle gebieden heeft weten te veroveren en alle tegenstanders heeft geëlimineerd.
Nieuwe Legers Plaatsen volgens de Risk Spelregels
Aan het begin van iedere beurt mag je nieuwe legers plaatsen op een of meerdere van de gebieden die je bezet. Hoeveel nieuwe legers het bord mogen betreden, is afhankelijk van:
- Het aantal gebieden dat je momenteel in handen hebt
- De waarde van de continenten die je volledig bezit
- De waarde van de Risk kaarten die je in kunt leveren
- Het specifieke gebied op de Risk kaarten die je inlevert
Het Aantal Gebieden dat je Bezit
Aan het begin van al je beurten, waaronder je eerste beurt, mag je legers bijplaatsen aan de hand van het aantal gebieden dat je momenteel in handen hebt. Dit doe je door al deze gebieden bij elkaar op te tellen en te delen door 3. Getallen achter de komma mag je wegdenken. Bijvoorbeeld: 12 gedeeld door 3 is 4 legers, maar 14 gedeeld door 3 komt ook nog steeds op 4 legers uit. Bij 15 gebieden zou je 5 legers mogen plaatsen.
Aan het begin van elke beurt ontvang je minimaal 3 legers, ook als je minder dan 9 gebieden bezit. Je moet nog wel een kans maken, toch?
Vervolgens mag je deze legers verdelen over de gebieden die je al bezit. Waar je ze neerzet, mag je zelf bepalen.
Volledig Overgenomen Continenten
Als je alle gebieden op een bepaald continent bezit, mag je hiervoor aan het begin van je beurt ook extra legers plaatsen. Hoeveel dit er zijn, zie je aan de linker onderkant van het Risk speelbord.
- Australië: 2
- Zuid-Amerika: 2
- Afrika: 3
- Europa: 5
- Noord-Amerika: 5
- Azië: 5
Deze aantallen zijn gebaseerd op het aantal gebieden per continent.
Risk Kaarten Uitgelegd
Verover je tijdens je beurt minimaal 1 gebied? Dan mag je aan het einde een Risk kaart pakken (altijd maximaal 1, en geen kaart als je geen gebieden verovert). Hiermee probeer je setjes van 3 te maken. Er zijn 3 sets mogelijk:
- 3x dezelfde legers op het kaartje (3 keer infanterie, cavalerie of artillerie)
- 1x infanterie, 1x cavalerie en 1x artillerie
- 2 willekeurige kaarten + een wild card
Heb je een setje? Dan mag je ze aan het begin van je volgende beurt inleveren, of je kunt kiezen om te wachten. Heb je aan het begin van je set 5 of 6 kaarten? Dan ben je verplicht een setje in te leveren (en kun je ervoor kiezen ook een tweede setje in te leveren als dat kan).
Risk Kaarten Inleveren
Hoe meer setjes kaarten er ingeleverd worden (in totaal door alle spelers, dus niet per speler), hoe meer legers deze waard worden:
- 1 set: 4 legers
- 2 sets: 6 legers
- 3 sets: 8 legers
- 4 sets: 10 legers
- 5 sets: 12 legers
- 6 sets: 15 legers
- 7+ sets: elke keer 5 legers meer (dus 7 = 20, 8 = 25 etc.)
Lever je een set in waarbij een van de gebieden op de kaarten overeenkomt met een gebied dat jij momenteel in handen hebt? Dan mag je 2 extra legers plaatsen. Let wel op: dit zijn er per keer maximaal 2, ook als je meerdere gebieden bezit die op de kaartjes staan.
Risk speeltip: plaats je nieuwe legers in gebieden waar je een aanval voorbereidt of juist verdedigt tegen een toekomstige aanval.
Aanvallen volgens de Risk Spelregels
Tijdens elke beurt mag je - na het plaatsen van je legers - beslissen op je je tegenstanders wil aanvallen en wil proberen hun gebieden te veroveren. Dit is geen verplichting. Kies je ervoor niet aan te vallen? Dan mag je je posities versterken en is de volgende speler aan de beurt.
Als je wel wil aanvallen, doe je dit door te dobbelen. Jij als aanvaller krijgt de rode dobbelstenen en de verdediger krijgt de blauwe dobbelstenen. Je mag alleen gebieden aanvallen die grenzen aan een gebied dat jij bezit, of dat verbonden is door een gestippelde lijn (zoals bijvoorbeeld IJsland en Groot Brittannië). Ook moeten er minimaal 2 legers op je gebied staan waarmee je aanvalt. Je kunt een gebied veroveren door alle legers daar weg te dobbelen.
Je mag op elk moment stoppen en tijdens je beurt onbeperkt gebieden blijven aanvallen zo lang je dit wil en het kan. Let wel op dat als je tijdens je beurt geen gebieden verovert, je ook geen Risk kaart mag pakken aan het einde van je beurt.
Dobbelen om Aan te Vallen
Als aanvaller moet je melden welk gebied je gaat aanvallen en vanaf welk gebied je dit doet. Daarna dobbel jij tegen de speler die het gebied dat je aanvalt momenteel bezit.
- Zowel aanvaller als verdediger zeggen van tevoren met hoeveel dobbelstenen ze gaan dobbelen. Ook gooien beide partijen tegelijkertijd.
- De aanvaller mag met 1, 2 of 3 rode dobbelstenen gooien. Met hoe meer dobbelstenen je dobbelt, hoe groter de kans is dat je wint, maar tegelijkertijd riskeer je ook meer legers te verliezen of te moeten verhuizen naar een overwonnen gebied.
- De verdediger mag met 1 of 2 blauwe dobbelstenen dobbelen. Ook hier geldt dat je met meer dobbelstenen een grotere kans hebt om te winnen, maar ook meer legers op het spel zet.
Wanneer beide partijen gedobbeld hebben, vergelijk je van beide partijen het hoogste aantal ogen. Als die van de aanvaller hoger is, dan verliest de verdediger 1 leger en andersom. Heb je beide met meer dan 1 dobbelsteen gegooid? Dan vergelijk je ook de op 1 na hoogste worp van beide partijen.
Is er een gelijkspel? Dan wint de verdediger altijd. De aanvaller kan tijdens een worp nooit meer dan 2 legers verliezen. Als er meerdere dobbelstenen gerold zijn, kan het ook voorkomen dat zowel de verdediger als aanvaller beide een leger verliezen.
Succesvol een Gebied Veroverd
Heb je alle legers van de verdediger weg kunnen spelen? Gefeliciteerd, dan is het gebied nu van jou. Je verplaatst vervolgens een aantal legers naar het nieuwe gebied (minimaal zoveel als het aantal stenen waarmee je tijdens je laatste worp gegooid hebt). Op elk gebied moet altijd minimaal 1 leger blijven staan.
Een Tegenstander Elimineren
Heb je tijdens je beurt een tegenstander volledig van het bord gespeeld (dus heeft diegene geen legers meer op het bord)? Dan krijg je alle Risk kaarten die deze persoon heeft.
- Heb je dan 6 of meer kaarten? Dan moet je meteen sets inwisselen totdat je 4 of minder kaarten hebt. Zodra je 4 of minder kaarten hebt, moet je stoppen met inwisselen.
- Heb je dan minder dan 6 kaarten? Dan moet je tot je volgende beurt wachten met je kaarten inwisselen.
Je Posities Versterken
Aan het einde van elke beurt - of je nou hebt aangevallen of niet - mag je je huidige posities versterken. Dit heet ook wel de “free move”. Je mag zoveel legers als je wil verplaatsen, maar per beurt mag je maar vanaf 1 gebied je legers verzetten naar slechts 1 aangrenzend gebied. Vergeet niet dat je het beste veel legers kunt plaatsen aan fronten waarvan je wil aanvallen of die je moet verdedigen.
Tip: Wil je samen met je kinderen Risk spelen? Dit spel is voor de meeste kinderen lastig om echt goed te begrijpen, maar gelukkig is er wel een speciale Risk Junior variant!
Speciale Risk Spelregels voor 2 Personen
Risk is te spelen met 2 tot 5 personen, maar als je met z’n tweetjes speelt, gelden er iets andere regels. In de basis lijkt het echter nog steeds op de normale regels. We leggen je uit wat er precies anders is.
- Beide spelers kiezen een kleur en een derde kleur wordt aangewezen voor een neutrale partij.
- Schud alle kaarten goed en verdeel ze in 3 stapels (haal de Geheime Missie kaarten en de wild cards uit het spel). Beide spelers kiezen een stapel.
- Zet 1 leger op elk gebied dat overeenkomt met het gebied op jouw kaarten. Op overgebleven gebieden zet je 1 neutraal leger.
- Zet beide om en om een leger op het bord totdat de legers op zijn. Daarnaast plaats je per keer ook een neutraal leger op een neutraal gebied zodat je je tegenstander dwars kunt zitten.
- Voeg de wild cards weer toe aan de kaarten en schud nogmaals goed. Het spel kan beginnen!
Aanvallen werkt vrijwel hetzelfde als normaal, alleen zijn er nu neutrale gebieden. Val je zo’n gebied aan? Dan rolt je tegenstander in de naam van dit neutrale gebied. Neutrale gebieden kunnen zelf nooit een aanval beginnen: ze kunnen alleen verdedigen.
Het spel is voorbij zodra je je tegenstander geëlimineerd hebt. Meestal zijn dan ook alle neutrale legers al van het bord verdwenen, maar dit is geen verplichting. Zolang je tegenstander niet meer op het bord staat, heb je gewonnen.
Risk Spelregels met Geheime Missies
Om het spel wat sneller te maken, kun je ook spelen met de Geheime Missie kaarten (ook wel bekend als Risk opdrachtkaarten). Dit is te doen vanaf 3 spelers. Het spel eindigt dan zodra 1 persoon zijn geheime missie heeft behaald. Deze missies zijn er:
- Bezet 24 gebieden in totaal
- Bezet 18 gebieden met minimaal 2 legers per gebied
- Elimineer een andere kleur (speel je met minder dan 5? Haal dan de kaarten met de kleuren die niet meespelen uit het spel)
- Verover Azië en Zuid-Amerika
- Verover Afrika en Azië
- Verover Afrika en Noord-Amerika
- Verover Australië en Noord-Amerika
- Verover Zuid-Amerika, Europa en een willekeurig derde continent
- Verover Australië, Europa en een willekeurig derde continent
Speciale situatie: je kunt de Geheime Missie kaart trekken waarop staat dat je alle legers van de kleur waarmee je zelf speelt moet elimineren. In dit geval verandert je missie naar het bezetten van 24 gebieden. Je hoeft je kaart niet in te wisselen.
Tijdens deze speelmethode worden aan het begin van het spel de legers verdeeld aan de hand van kaarten (net zoals bij 2 personen). Dit is om te voorkomen dat mensen met missies om bepaalde continenten te veroveren het wel heel gemakkelijk krijgen.
Risk Spelregels voor meer Uitdaging
Wil je dit bordspel uitdagender en strategischer maken en het gelukselement verminderen? Dat kun je doen door van tevoren één of meerdere van de volgende regels af te spreken:
- Elke nieuwe Risk kaartenset die wordt ingeleverd, is slechts 1 extra leger waard. Dus de eerste set is 4 legers waard, de tweede set 5, de derde 6 etc.
- Kies ervoor dat je op een enkel gebied maximaal 12 legers mag hebben staan. Kun je hierdoor geen nieuwe legers bijplaatsen? Dan verlies je deze legers.
- Je mag onbeperkt je gebieden versterken en het hele bord over met hoeveel legers je maar wil (zolang er minimaal 1 per gebied achterblijft). Hiervoor moet je echter wel alle gebieden bezitten tussen het gebied waarvan je verplaatst en waar je heen wil. Voorbeeld: wil je van Zuid-Afrika naar Noord-Afrika? Dan moet je ook minimaal 1 van de tussenliggende gebieden (Congo of Oost-Afrika) bezitten.
Tip: voor de echte fans van uitdaging en strategie is er Risk Legacy. Tijdens deze versie van het spel worden je keuzes meegenomen naar het volgende potje, waardoor je helemaal ver vooruit moet denken!
Veelgestelde Vragen en Onduidelijkheden
Dit spel is natuurlijk niet heel simpel en er komt vrij veel bij kijken. Daarom zetten we hieronder nog een aantal veelgestelde vragen, onduidelijkheden en feitjes op een rij zodat jij de Risk Spelregels echt goed onder de knie kunt krijgen.
Hoe lang duurt een spelletje Risk?
De speelduur is kan zwaar variëren, maar reken gemiddeld op zo'n 1,5-2 uur.
Hoeveel legers doorschuiven met Risk?
Je mag zelf bepalen hoeveel legers je doorschuift, zolang je je maar aan de overige regels houdt. Er zit dus ook geen limiet aan het aantal stappen dat je mag zetten.
Hoeveel keer mag je aanvallen met Risk?
Ook hieraan zit geen limiet. Tijdens je beurt mag je zo vaak aanvallen als je wil en mag je er ook voor kiezen helemaal niet aan te vallen.
Wat is een troep bij Risk?
Een troep, soms ook wel 1 leger genoemd, verwijst naar 1 infanterie.
Hoeveel dobbelstenen heeft Risk?
Het spel heeft in totaal 5 dobbelstenen: 3 voor de aanvaller en 2 voor de verdediger.
Kun je Risk met 2 personen spelen?
Jazeker! De regels worden dan echter wel iets aangepast en er komt een neutrale derde partij in het spel.
Hoe kun je Risk winnen?
Er is natuurlijk nooit een garantie dat je het spel wint, maar er zijn wel een aantal tips die je kunt toepassen om jouw kans zo groot mogelijk te maken, zoals:
- Denk vooruit
- Als je met meer dan 2 mensen speelt: probeer de underdog te blijven zodat mensen niet op je focussen
- Wees niet bang om een beurt niet aan te vallen als dit niet goed uitkomt
- Focus je troepen op locaties waar de kans op een aanval het grootst is
- Gebruik de volgende vuistregel met verdedigen: kies voor 1 dobbelsteen als de tweede hoogste dobbelsteen van de aanvaller 4 of hoger is en voor 2 dobbelstenen een drie of lager is.
Meer Risk
Het leuke aan Risk is dat er naast het basisspel nog veel meer varianten op de markt zijn, zoals:
- Risk Star Wars
- Risk The Walking Dead
- Risk Game of Thrones
- Risk Godstorm
- Risk Lord of the Rings
- Risk 60 Jaar Jubileum editie
Lees onze blog over Risk versies voor een overzicht van alle edities. Sommige versies hebben bovendien ook nog een aantal andere spelregels dan de klassieke versie, waardoor het spel meteen heel anders aanvoelt.
4 Comments
Vraag: na een aanval heb je een nieuw gebied veroverd., mag je dan alle legers ( op 1 na) op het nieuwe gebied zetten en meteen weer aanvallen vanuit dat nieuwe gebied?
Hi Joke,
Bedankt voor je vraag. Zolang je je aan de overige regels houdt, mag dit zeker! Wanneer je een gebied verovert, moet je minimaal even veel legers op het nieuwe gebied plaatsen als het aantal stenen waarmee je gegooid hebt. Er geldt hier dus alleen een minimum, geen maximum (zolang er minimaal 1 leger op het oude gebied blijft staan). Als je ervoor kiest om je beurt nog niet te beëindigen en verder aan te vallen, mag dit zeker vanaf het nieuwe gebied.
Hopelijk is het zo duidelijk!
Hi, zit er een limiet aan het aantal te plaatsen troepen bij het inleveren van de kaartjes? Omdat deze elke keer met 5 wordt verhoogd maken wij regelmatig mee dat we echt inmense legers mogen neerzetten (het record staat op 140 bij leggen). Zo veel troepen zijn er niet eens in een doosje dus kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling kan zijn.
Hoe denken jullie hier over?
Hi Kevin,
Er zit in principe geen limiet op. Na de 6e ingeleverde set wordt het elke keer met 5 verhoogd zoals je al aangeeft. Zelf hebben wij echter nog nooit meegemaakt dat een potje zolang duurt dat we dat soort getallen er in 1 keer bijzetten. Mocht dit bij jullie wel regelmatig voorkomen, kunnen jullie natuurlijk altijd zelf een limiet afspreken (al is deze er volgens de officiële spelregels niet).
Hopelijk hebben we je verder kunnen helpen!