Korte, Kleine Spelletjes Top 20
24 juni 2022Jokeren Kaartspel Spelregels Overzicht
24 juli 2022Rummikub is een klassieker die iedereen wel kent, maar niet iedereen weet precies hoe je het spel speelt. Wij zetten de Rummikub Regels overzichtelijk onder elkaar.
Inhoudsopgave
TonenVerbergen- Rummikub Regels
- Spelregels Rummikub Uitgelegd
- Alternatieve Rummikub Regels
- Tips om Rummikub te Winnen
- Veelgestelde Vragen, Onduidelijkheden en Feitjes
- Aantal stenen Rummikub / Hoeveel stenen Rummikub?
- Met hoeveel stenen begin je Rummikub?
- Hoeveel steentjes pakken bij Rummikub?
- Hoeveel jokers in Rummikub?
- Hoeveel punten is de Rummikub Joker?
- Wat als ik geen stenen kan spelen?
- Hoeveel punten om op tafel te mogen?
- Mag je met Rummikub uitkomen met Joker?
- Wat is de geschiedenis van Rummikub?
- Nog meer Spelletjes en Spelregels
Rummikub Regels
Rummikub is een klassiek spelletje dat veel mensen in de spelletjeskast hebben liggen. Geen wonder, want al sinds circa 1930 is dit spel in de schappen te vinden. Tegenwoordig worden er zelfs officiële kampioenschappen gespeeld.
Dit spelletje begon eigenlijk als een kaartspel en is een soort van kruising tussen Jokeren en Duizenden. Mocht je al bekend zijn met deze 2 spellen, dan zullen de Rummikub spelregels je waarschijnlijk bekend voorkomen. Toch zijn er een aantal verschillen aan te wijzen. Daarom vertellen wij je alles wat je over de Rummikub regels moet weten - zowel basisregels als alternatieve speelwijzen.
Spelregels Rummikub Uitgelegd
Hoe speel je Rummikub precies? Het spel is gelukkig makkelijk te leren en heeft redelijk voor zichzelf sprekende regels. Dit maakt dit spelletje leuk voor zowel jong en oud (vanaf circa 6 jaar kan er al meegespeeld worden). Het spel is te spelen met 2 t/m 4 spelers.
Je doel van dit spel is om sets te maken met je stenen en zo snel mogelijk al je stenen kwijt te raken.
Voorbereiding
Aangezien een goede voorbereiding het halve werk is, vertellen we je exact hoe je het spel klaarzet. Het is eerst goed om te weten welke spelonderdelen er allemaal bij dit spel geleverd worden:
- 106 Rummikub stenen (inclusief 2 jokers)
- 4 rekjes om de stenen op te plaatsen
Dat was het! Je hebt dus niet veel nodig om het spel te spelen. Naast de 2 Rummikub jokers zijn de stenen onderverdeeld in 4 kleuren (zwart, rood, geel en blauw). Van elke kleur zijn er stenen met de nummers 1 t/m 13.
Om te beginnen hussel je alle stenen even goed door elkaar en pakt iedereen 1 steen. Degene met de hoogste steen mag het spel beginnen. Als meerdere mensen een even hoge steen hebben, pak je gewoon nog een keer een steentje. Speel met de klok mee.
Officieel moet je de stenen door elkaar schudden en in stapeltjes van 7 op tafel leggen om de pot te vormen. De stapeltjes maken is echter niet per se nodig, zolang je ervoor zorgt dat de stenen gesloten op tafel liggen.
Aan het begin van het spel pakt iedere speler 14 stenen en zet deze op hun plankjes. Tijd om te beginnen!
Speeltip: het is handig om de Rummikub stenen te ordenen op je plankje op een manier die jij fijn vindt. Meestal wordt er gesplitst op kleuren en/of cijferwaarde.
Regels Rummikub Speelbeurten
Zoals we al kort vertelden, is je doel tijdens dit spel zo snel mogelijk al je stenen kwijt te raken. Je doet dit door rijen en series te maken:
- Rij: dit is een set van minimaal 3 stenen met dezelfde cijferwaarde, met maar verschillende kleuren (bijvoorbeeld een rode, gele en zwarte 12)
- Serie: dit is een set van minimaal 3 stenen van dezelfde kleur met oplopende cijferwaarde (dus bijvoorbeeld een zwarte 2-3-4-5)
Alle sets die je op tafel legt, moeten dus uit minimaal 3 stenen bestaan, of het nou een rij of serie is. Rijen kunnen maar 4 stenen lang worden, aangezien er 4 kleuren in het spel zitten. Een serie kan theoretisch echter 13 stenen lang worden (1 t/m 13). Let op dat je na een 13 geen 1 kunt aansluiten om opnieuw te beginnen.
Eerste Set
Om op tafel te mogen, moet je 1 of meerdere sets op tafel kunnen leggen met een waarde van 30 punten of hoger. Dit betekent dat de cijfers bij elkaar opgeteld dus op minimaal 30 moeten uitkomen.
Voorbeeld: een set van 12-12-12 is 3 x 12 = 36 punten waard; een set van 1-2-3 is slechts 1+ 2 + 3 = 6 punten waard.
Speel je tijdens de eerste beurt meteen een joker? Dan neemt deze de waarde over van de steen die hij vervangt. Bij een set van 7 - joker - 9 is de joker dus bijvoorbeeld 8 punten waard.
Tijdens Rummikub mag je zoveel stenen per beurt spelen als je wil en kunt. Als je tijdens je eerste beurt nog niet genoeg punten hebt om op tafel te kunnen, moet je een steen uit de pot pakken en is de volgende speler aan de beurt.
Let op: je moet de 30 punten om op tafel te komen in je eentje halen met sets, zonder stenen aan te sluiten bij rijtjes of series van een ander. Als je zelf 30 punten hebt gehaald tijdens je beurt, mag je daarna tijdens dezelfde beurt nog wel stenen aansluiten als je dat wil.
Overige Speelbeurten volgens de Rummikub Regels
Wanneer je de eerste beurt gespeeld hebt en met minimaal 30 punten op tafel ligt, kun je makkelijker je stenen kwijt. Je hoeft niet opnieuw aan 30 punten te komen om stenen te spelen.
Tijdens je beurt kun je ervoor kiezen om zelf compleet nieuwe rijtjes of series op tafel te leggen. Wat je echter ook mag doen is bestaande sets manipuleren. We leggen hieronder uit wat dit manipuleren precies inhoudt.
Sets Manipuleren
Bestaande sets die op tafel liggen zijn te manipuleren op 3 verschillende manieren:
- Aanleggen/Bijleggen
- Combineren
- Splitsen
Let er op dat alle sets op tafel een gezamenlijk speelveld vormen. Wanneer je gaat manipuleren mag je dus zowel van je eigen sets als die van je medespelers gebruik maken.
Aanleggen / Bijleggen
Een steen aanleggen of bijleggen is simpel. Je hebt alleen 1 of meerdere stenen nodig die je voor of na een bestaand setje op tafel kunt leggen.
Voorbeeld: je legt een blauwe 8 en 9 bij een bestaand sets met een blauwe 2 t/m 7, of sluit een rode 10 aan bij een rij die al een zwarte, gele en blauwe 10 heeft.
Combineren
Wanneer je combineert, leg je 1 of meerdere stenen bij aan een bestaande set en haal je een ander deel van die set weg om een nieuwe set te vormen.
Voorbeeld: er ligt een serie op tafel met een rode 2-3-4. Jij hebt een blauwe en zwarte 2 op je plankje, en ook een rode 5. Dit is de beurt die je speelt:
- Je sluit de rode 5 achteraan de bestaande serie
- Je pakt de rode 2 weg (dit mag omdat er nog 3 stenen in de set overblijven) en maakt hier een nieuwe rij van met je zwarte en blauwe 2
Splitsen
Net als bij combineren haal je bij splitsen 1 of meerdere bestaande sets uit elkaar. Soms is het even puzzelen, maar je kunt hiermee vaak wel stenen kwijtraken die je anders niet weg kon spelen.
Voorbeeld 1: er ligt een gele 1-2-3-4-5-6 set op tafel. Jij hebt ook een gele 4. Je haalt de bestaande set uit elkaar en maakt 2 nieuwe sets: 1-2-3-4 en 4-5-6. Zo ben je toch een steen kwijt.
Voorbeeld 2: het kan ook een stukje lastiger zijn om te splitsen. Soms moet je namelijk meerdere sets uit elkaar halen. Stel je voor dat de volgende sets op tafel liggen:
- Rode 2-3-4
- Gele 2-3-4
- Blauwe 2-3-4-5-6
Jij hebt een blauwe 7 en een zwarte 2 op je plankje. Je kunt de bovenstaande series uit elkaar trekken om beide stenen kwijt te raken. Je eindigt dan met de volgende sets:
- Rode, blauwe, gele en zwarte 2
- Rode, gele, blauwe 3
- Rode, gele, blauwe 4
- Blauwe 5-6-7
Rummikub Joker
Naast normale stenen zitten er ook nog 2 jokers in het spel. Deze jokers zijn erg gewild, omdat ze namelijk de plaats van iedere willekeurige steen kunnen overnemen.
Ook goed om te weten is dat je gespeelde jokers in bestaande setjes kunt pakken als je de juiste steen hebt. Hierbij geldt echter wel dat je de joker niet mag bewaren tot een volgende beurt: je moet deze meteen inzetten.
Soms is het simpel om een joker te pakken. Als er een set ligt met een blauwe 1-2-joker en jij hebt een blauwe 3, kun je deze joker gewoon omwisselen voor jouw 3. Maar soms kun je ook een joker te pakken krijgen door creatief te zijn! Door sets te combineren of te splitsen kun je soms stenen vrij spelen waarmee je een joker kunt krijgen.
Einde van het Spel en Puntentelling Rummikub
Een ronde eindigt zodra een speler al zijn of haar Rummikub stenen kwijt is. Op dat moment eindigt de ronde en worden de punten bij elkaar opgeteld. Iedere spelers die nog wel stenen op het plankje heeft, telt de waarde van deze stenen bij elkaar op.
Elke steen is evenveel waard als het cijfer op de steen (een 1 is 1 punt waard, een 2 is 2 punten etc). Een joker die nog op een plankje staat is 25 punten waard. Deze punten vormen de strafpunten (dus minpunten) voor elke speler.
De winnaar van de ronde telt alle strafpunten van de andere spelers bij elkaar op en krijgt dit als pluspunten. Rummikub hoort eigenlijk gespeeld te worden in meerdere rondes. Degene die aan het einde van al deze rondes de meeste punten heeft, wint het hele spel.
Tip: wil je van Rummikub een klein spelletje maken? Dan kun je ook simpelweg 1 ronde spelen.
Alternatieve Rummikub Regels
Bovenstaande Rummikub uitleg geldt alleen voor de basisvariant van het spel. Dat betekent niet dat dit de enige manier is om te spelen. Er zijn mensen die hun eigen alternatieve regels verzonnen hebben.
Er zijn ook nog een aantal varianten op dit spel waarbij de regels iets anders werken, zoals Rummikub Twist en Rummikub Junior. Rummikub XXL en de Rummikub Reiseditie werken in principe hetzelfde, maar hebben grotere of kleinere stenen. Woord Rummikub daarentegen heeft weer hele andere regels.
Een van de meest populaire manieren om de Rummikub spelregels aan te passen is door een tijdslimiet aan het spel toe te voegen. Gebruik een zandloper of de timer op je telefoon. Meestal wordt er per beurt 2 minuten aangehouden, maar meer of minder kan ook.
Zodra de tijd voorbij is, eindigt je beurt. Heb je op dit moment onvolledige sets op tafel liggen? Dan moet je niet alleen alle stenen terugleggen zoals het er aan het begin van het spel eruit zag, maar moet je ook nog 3 extra stenen bijpakken. Zorg er dus voor dat je binnen de tijd blijft!
Tips om Rummikub te Winnen
Wil je je kans zo groot mogelijk maken om als winnaar uit de bus te komen? Neem de volgende tips dan mee:
- Let goed op wat je medespelers doen
- Focus op het kwijtraken van hoge getallen (deze leveren meer strafpunten op)
- Denk vooruit
- Soms kan het beter zijn een steen bij je te houden omdat je anders je tegenstanders helpt
- Blijf oefenen!
Veelgestelde Vragen, Onduidelijkheden en Feitjes
Hieronder zetten we nog een aantal veelgestelde vragen, onduidelijkheden en feiten over de Rummikub regels op een rijtje.
Aantal stenen Rummikub / Hoeveel stenen Rummikub?
Benieuwd hoeveel stenen bij Rummikub zitten? Er zijn er 106 in totaal: 2 keer alle getallen van 1 t/m 13 in 4 verschillende kleuren en 2 jokers.
Met hoeveel stenen begin je Rummikub?
Iedere speler begint het spel met 14 stenen op zijn of haar plankje.
Hoeveel steentjes pakken bij Rummikub?
Onder de basisregels hoef je slechts 1 steen te pakken. Je hoeft alleen een steen te pakken als je tijdens je beurt geen set kan of wil doen.
Bij de speciale tijdslimiet variant van het spel geldt dat je soms ook 3 strafstenen moet pakken. Je kunt de basisregels ook aanpassen en afspreken dat je bijvoorbeeld 2 stenen moet pakken.
Hoeveel jokers in Rummikub?
Het spel heeft 2 jokers (de stenen met een soort gezichtje erop).
Hoeveel punten is de Rummikub Joker?
De joker is 25 (min)punten waard als deze op het einde van het spel nog op je plankje staat. Als je de joker inzet om op tafel te kunnen, dat is de Joker even veel punten waard als het getal dat hij vervangt.
Wat als ik geen stenen kan spelen?
Dit kan natuurlijk gebeuren. Of je nou simpelweg geen steen kunt spelen of dit niet wil, je eindigt je beurt in dit geval door een nieuwe steen te pakken. Deze steen mag je niet direct spelen, ook als dit wel zou kunnen.
Hoeveel punten om op tafel te mogen?
De cijferwaardes van al je sets samen moeten minimaal 30 zijn om op tafel te komen.
Mag je met Rummikub uitkomen met Joker?
Jazeker. Volgens de officiële Rummikub regels mag je het spel gewoon eindigen met een Joker.
Wat is de geschiedenis van Rummikub?
Rummikub is ontstaan rond het jaar 1930 en gebaseerd op de kaartspellen duizenden en jokeren. Eigenlijk speel je met dezelfde waardes als een normaal kaartspel, 1 t/m 10 en de 11, 12 en 13 ter vervanging van de Boer, Vrouw en Heer. Ook zitten er Jokers in het spel, al is er geen vervanging voor de Aas.
De kleuren van de kaarten (schoppen, klaver, ruiten, harten) zijn vervangen door echte kleuren (zwart, rood, geel, blauw) en in plaats van kaarten worden er dus stenen gebruikt.
Het spel is bedacht door Ephraim Hertzano. Nadat het spel op de markt werd gebracht, heeft het spel ook internationaal succes gevonden. Veel landen kunnen tegenwoordig genieten van een gezellig potje Rummikub, en in Nederland is het spel ooit ook uitgeroepen tot Spel van het Jaar.
Tegenwoordig worden er zelfs wereldkampioenschappen gehouden!
Nog meer Spelletjes en Spelregels
Ben je op zoek naar nog meer spelregels of simpelweg de leukste spelletjes? Dan ben je aan het juiste adres.
Op onze site vind je regels van veel meer leuke spelletjes, zoals de Pesten Regels, Kingsen Regels, uitleg over Toepen, Mikado, Kwartet en veel meer.
Zoek je simpelweg een ander spelletje? We kunnen je aanraden om eens bij ons overzicht van leuke kaartspellen te kijken of bij Oud Hollandse bordspellen. Via de knop hieronder kom je bovendien meteen bij een overzicht van alle spelletjes op onze site:
Kende jij alle Rummikub regels al?
4 Comments
Je kunt de regels uitbreiden van Rummykub, zodat je een variant voor bollebozen krijgt. Die variant houdt in, dat er veel meer cijfercombinaties neergelegd kan worden. Ik noem dat wiskunde-rummykub.
In wiskunde-Rummykub mag altijd wat ook in gewoon Rummykub mag. Maar wat er ook mag:
* reeksen met een vast verschil tussen de elementen: 2 – 5 – 8 – 11 (telkens 3 er tussen). Hier vallen dus ook tafels onder (3 – 6 – 9 – 12)
* verdubbelingsreeks: 1 – 2 – 4 – 8.
* bestaande bekende wiskundereeksen, zoals Fibonacci: 1 – 2 – 3 – 5 – 8 – 13
* varianten daarop, zoals 3 – 4 – 7 – 11
* het begin van de getallen pi, e en phi, waarbij elk steentje een decimaal is, zoals 3 – 1 – 4 – 1 – 5
* kwadraten: 1 – 4 – 9
* priemgetallen: 1 – 2 – 3 – 5 – 7 – 11 – 13
Door dit toe te laten wordt het allemaal veel complexer, maar ook veel uitdagender.
Wat als bij Rummykup nog niemand al zijn stenen uitgelegd heeft en de stenen in de pot (zak) op zijn?
Hi Jean Pierre,
Als er geen stenen meer in de pot of zak zitten, speelt iedereen door totdat niemand meer een set kan doen. Ondertussen kun je natuurlijk geen nieuwe steentjes bij pakken.
Kan niemand meer een set terwijl geen enkele speler alle tegeltjes heeft weggespeeld? Dan telt iedereen de waarde van de stenen op zijn/haar bordje bij elkaar op. Degene met de laagste totale waarde wint dan het spel.
Hopelijk hebben we je zo kunnen helpen!
Ik zie op mijn doos staan dat je het spel ook alleen kan spelen, maar daar heb ik geen spelregels van. Kent iemand die?