Ticket to Ride Uitbreiding & Basisspel Overzicht
16 juni 2023Gin Rummy Spelregels op een Rijtje
30 juni 2023Ticket to Ride is al jarenlang een echte favoriet onder spelletjesfanaten. Benieuwd hoe het spel precies werkt? Ontdek in deze blog de volledige Ticket to Ride Europe uitleg.
Over Ticket to Ride Europe en USA Spelregels
Ticket to Ride Europe is 1 van de verschillende versies van het bekende spel. Samen met de USA variant (die qua spelregels vrijwel identiek is, maar net een aantal spelelementen mist die wel in Europe zitten) wordt het eigenlijk als de basisversie van het spel gezien. Let wel op, want er zijn talloze Ticket to Ride uitbreidingen en basisspellen verkrijgbaar die allemaal net een eigen twist aan de regels geven.
In deze blog nemen we je mee langs alle spelregels van Ticket to Ride Europe, de populairste variant van het spel hier in Europa. Je kunt deze blog ook gebruiken als basis voor de spelregels van de USA versie. Let hierbij wel op de volgende verschillen:
- Het spelbord en de bestemmingen zijn (logischerwijs) net iets anders
- Stations komen niet voor in de USA versie
- Tunnels bestaan niet in de USA versie
- Veerboten bestaan niet in de USA versie
- Alleen in de Europe versie is er een bonus te halen voor de langste route
Voor de rest komen de spelregels gewoon overeen!
Inhoud van het Spel
Voordat we overgaan op de complete Ticket to Ride Europe spelregels, is het handig om te weten wat er allemaal in de doos van het spel zit:
- 1 spelbord met de kaart van Europa
- 240 gekleurde treintjes (45 per kleur; groen, geel, zwart, blauw, rood + aantal reservetreinen)
- 15 treinstations (3 per kleur)
- 158 speelkaarten
- 5 score pionnen
- Spelregels Ticket to Ride Europe
Complete Ticket to Ride Uitleg
Hieronder delen we de complete speluitleg met je. Het doel van het spel is om aan het einde zoveel mogelijk punten te hebben.
Het Spel Opstellen
Plaats eerst het spelbord op tafel en geef elke speler 45 treintjes in hun gekozen kleur, plus 3 treinstations in dezelfde kleur. Pak de score pion in jouw kleur en zet deze op het begin van het scorespoor, dat langs de rand van het spelbord loopt.
Elke speler krijgt 4 kaarten (nadat alle treinkaarten geschud zijn). De overige kaarten vormen een trekstapel. Hiervan draai je de bovenste 5 om en leg je ze open naast het bord. De bonuskaart en samenvattingskaart worden ook op tafel gelegd.
Pak alle bestemmingskaarten en haal de lange routes eruit (met blauwe achtergrond). Schud de lange routes; iedere speler krijgt er 1. De overige lange routes leg je in de doos.
Schud ten slot alle overige bestemmingskaarten en geef er 3 aan elke speler. De rest vormt een stapel naast het bord.
Elke speler moet (voor de eerste beurt) kiezen welke bestemmingskaarten hij wil houden. Je moet er minimaal 2 houden, maar meer mag ook. Als je kaarten weg wil doen, leg je dze in de doos. Ook lange routes mogen in principe afgelegd worden.
Jullie kunnen beginnen!
Spelverloop
Het doel van het spel is om zo veel mogelijk punten te scoren. Dat doe je op de volgende manier:
- Routes maken tussen 2 aangrenzende steden op het bord
- Bestemmingskaarten voltooien
- De langste route maken (bonus)
- Treinstations bij je houden tot het einde van het spel
Bestemmingskaarten die je niet voltooit zorgen voor minpunten.
Speelbeurten
Tijdens je beurt heb je keuze uit 1 van de volgende 4 acties:
- Treinkaarten trekken
- Route claimen
- Bestemmingskaart trekken
- Treinstation bouwen
Treinkaarten Trekken
De kleuren van de treinkaarten komen overeen met de kleuren van de routes op het bord (paars, oranje, blauw, wit, groen, geel, zwart, rood). Kies je ervoor om treinkaarten te trekken? Over het algemeen pak je 2 nieuwe kaarten. Dit zijn je opties:
- Pak de bovenste kaart van de gedekte trekstapel (blind)
- Kies er maximaal 2 uit de open rij van 5 kaarten; vervolgens vul je deze gaten weer op door 2 nieuwe kaarten om te draaien
- Een combinatie van beide
Er zitten ook locomotieven in het spel (soort jokers). Deze kunnen als elke kleur ingezet worden. Ook zijn ze nodig om veerboot-routes te bouwen. Wie een locomotief kiest, mag echter maar 1 kaart pakken in plaats van 2. Liggen er 3 (of meer) locomotieven tegelijk in het rijtje van 5? Dan worden deze 5 kaarten meteen afgelegd en worden er 5 nieuwe kaarten omgedraaid. Als je een locomotief krijgt omdat je een blinde kaart hebt gepakt, mag je nog wel een extra kaart pakken (maar geen open locomotief).
Je mag zoveel kaarten in je hand houden als je maar wil. Zodra de trekstapel op is, wordt de aflegstapel geschud en weer gebruikt als trekstapel. Schud goed, omdat de kleuren in de aflegstapel vaak bij elkaar zitten!
Routes Claimen
Routes bestaan uit gekleurde (of soms grijze vakjes) tussen 2 steden. Je claimt een route door kaarten in de juiste kleur neer te leggen, waarbij het aantal overeen moet komen met het aantal vakjes van de route. Locomotieven kunnen hierbij ook gebruikt worden ter vervanging van een andere kaart.
Bestaat een route uit grijze vakjes? Dan mag je zelf kiezen welke kleur je gebruikt, zolang het dezelfde kleur is (eventueel in combinatie met locomotieven).
Als je een route bezet, zet je op elk vakje een treintje van jouw kleur. De kaarten die je hebt gebruikt leg je af op de aflegstapel. Verzet vervolgens je pion op het scorespoor. Hoe langer de route, hoe meer punten:
- 1 vakje = 1 punt
- 2 vakjes = 2 punten
- 3 vakjes = 4 punten
- 4 vakjes = 7 punten
- 6 vakjes = 15 punten
- 8 vakjes = 21 punten
Elke route op het bord mag bezet worden. De route hoeft dus niet meteen te grenzen aan een andere trein van je. Een route moet wel altijd in zijn totaliteit geclaimd worden tijdens 1 beurt.
Dubbele Routes
Een aantal steden zijn verbonden met dubbele routes (parallel aan elkaar). 1 speler mag nooit beide routes hebben. Speel je met 2 of 3 spelers? Dan worden de dubbele routes niet gebruikt. Zodra er 1 van de 2 bezet is, wordt de andere route afgesloten.
Veerboten
Er zijn ook routes die over water lopen door een veerboot. Deze routes zijn grijs en hebben op minimaal 1 vakje een locomotief staan. Voor elk locomotief symbool op die route moet je minimaal 1 locomotiefkaart spelen. Voor de overige vakjes kun je normale gekleurde kaarten gebruiken.
Tunnels
Sommige routes hebben aan de rand een markering. Dit zijn tunnels.
Om een tunnel te claimen, leg je allereerst een aantal kaarten af in de juiste kleur van de route. Nu worden de bovenste 3 kaarten van de trekstapel omgedraaid. Voor elke kaart die overeenkomt qua kleur met de route, moet de speler 1 extra kaart van de juiste kleur (of een locomotief) afleggen. Een omgedraaide locomotief telt ook mee als deze kleur. Ook hiervoor moet je een extra kaart spelen. Probeer je een tunnel te bouwen met alleen locomotiefkaarten? Dan hoef je alleen kaarten extra te spelen wanneer locomotieven omgedraaid worden.
Heb je niet genoeg kaarten of wil je ze niet spelen? Dan leg je de kaarten terug in je hand en eindigt je beurt.
Bestemmingskaarten Trekken
Tijdens je beurt mag je ook een nieuwe bestemmingskaart pakken. Je pakt de bovenste 3 en moet er hier nu minimaal 1 van houden (meer mag ook). Niet-gekozen kaarten plaats je weer onderaan de stapel.
Als je een bestemmingskaart af hebt door de route tussen te 2 steden te hebben gebouwd, ontvang je punten (zie de punten op de kaart). Maar heb je een kaart zonder de route afgebouwd te hebben aan het einde van het spel? Dan krijg je hier strafpunten voor.
Er zit in principe geen maximum aan het aantal bestemmingskaarten dat je mag hebben.
Treinstations Bouwen
Door het bouwen van een treinstation kun je een route "lenen" die eigenlijk van een andere speler is. Je mag deze op elke vrije stad bouwen, ook wanneer de routes om de stad nog niet bezet zijn. Er mag nooit meer dan 1 station op een stad staan.
Hoe meer treinstations je bouwt, hoe duurder het wordt. De eerste kost 1 gekleurde kaart, de 2e kost 2 kaarten van dezelfde kleur en de 3e kost 3 kaarten van dezelfde kleur. Locomotieven mogen ook gebruikt worden.
Treinstations kunnen maar voor 1 route gebruikt worden, ook als deze aan meerdere routes grenzen. Pas aan het einde van het spel hoef je te bepalen voor welke route je deze laat tellen.
Voor elk station dat je aan het einde van het spel over hebt, krijg je 4 punten.
Einde van het Spel
Zodra een speler aan het einde van zijn beurt nog 2 of minder treintjes in zijn voorraad heeft, krijgt iedere speler (inclusief deze speler) nog 1 beurt om te spelen. Hierna eindigt het spel.
Nu is het tijd om je score te berekenen. Tijdens het spel heb je voor de afgelegde routes de score al geteld. Er komen nu nog een aantal punten bij:
- Punten van de bestemmingskaarten die voltooid zijn
- Minpunten voor elke bestemmingskaart die je niet voltooid hebt
- 4 punten voor elk station dat je over hebt
- 10 bonuspunten voor degene die de langste ononderbroken route heeft gelegd (stations tellen hiervoor niet mee)
Hebben meerdere spelers de langste route? Dan ontvangen al deze spelers 10 bonuspunten.
Degene met de meeste punten wint. Bij een gelijkspel wint degene die de meeste bestemmingskaarten heeft voltooid. Als het dan nog gelijk is, wint degene die die langste route heeft gebouwd.
Veelgestelde Vragen over de Ticket to Ride Spelregels
Hieronder nemen we je nog mee langs een aantal veelgestelde vragen en onduidelijkheden over Ticket to Ride.
Telt een station mee voor de langste route tijdens Ticket to Ride?
Nee, stations tellen alleen mee voor bestemmingskaarten, maar niet voor de bonuspunten van de langste route.
Kan Ticket to Ride met 2 Personen?
Dat kan zeker, al zijn sommige versies van het spel wel minder leuk met 2 mensen. Als je er een spelletje met 2 personen van wil maken, raden we je aan voor Ticket to Ride Amsterdam of Ticket to Ride Nederland te gaan. Ook Ticket to Ride New York is een aanrader met z’n tweetjes.
Hoe lang duurt Ticket to Ride?
De Europa versie duurt gemiddeld zo’n 60 minuten.
Hoeveel punten krijg je voor de langste route?
Als je aan het einde de langste route hebt, krijg je hiervoor 10 extra punten.
Hoeveel kaarten krijg je met Ticket to Ride?
Aan het begin van het spel ontvangt iedere speler 4 kaarten.
Meer zoals de Ticket to Ride Spelregels
Wist je dat we naast de Ticket to Ride regels nog veel meer spelregels van bekende bordspellen op een rij hebben gezet? Verdiep je bijvoorbeeld eens in de Catan spelregels, de klassieke Backgammon regels of de Rummikub regels.
Ook voor de leukste spelletjes ben je bij ons aan het juiste adres. Kijk vooral eens rustig rond op onze site!